Har klubben din tapt inntekter ?

Har klubben din tapt inntekter på grunn av avlyst arrangement: Nå kan arrangører i frivillig- og idrettssektoren som har avlyst, stengt eller utsatt arrangementer som følge av råd eller pålegg fra myndighetene i forbindelse med koronaviruset få kompensasjon:

14.april kan frivillige lag og organisasjoner søke om kompensasjon for koronaavlyste, utsatte eller stengte arrangementer planlagt avholdt i perioden fra og med 5. mars til og med 30. april 2020.

Arrangører i frivillig- og idrettssektoren som har avlyst, stengt eller utsatt arrangementer som følge av råd eller pålegg fra myndighetene i forbindelse med koronaviruset kan få kompensasjon. De kan søke om kompensasjon for tapte billettutgifter, deltakerutgifter og merutgifter for arrangementer planlagt avholdt i perioden fra og med 5. mars til og med 30. april 2020. Fordi det er kort søknadsfrist, har Lotteri- og stiftelsestilsynet lagt til rette for at søkerne kan bruke tiden fram mot 14. april på å forberede seg.

Søk om kompensasjon her. 

Det er satt av 700 millioner kroner til kompensasjonsordningen for idretten og frivilligheten (inkludert kulturfrivilligheten). Ordningen blir forvaltet av Lotteri- og stiftelsestilsynet. Det blir lagt opp til rask søknadsbehandling og utbetaling. Les mer her.

Kunngjøring

NRFs ting/årsmøte var opprinnelig satt til 13. og 14 juni.
Som følge av den ekstraordinære koronasituasjonen, så kan ikke årsmøtet avholdes med fysisk oppmøte:

Styret behandlet på styremøte 4. april om årsmøtet skulle utsettes inntil videre, utsette og sette en ny dato, avlyse årsmøtet eller innkalle til et digitalt årsmøte.

Dette er en ekstraordinær situasjon og styret måtte ta hensyn til hva som er det beste for NRF:
President foreslo derfor å avlyse årsmøte 2020.
Dette ble vedtatt av styret.

Dette betyr at årsmøte og ledersamling vil avholdes i 2021 – styret kommer tilbake med nærmere beskjed om tidspunkt og sted.

På denne måten kan styret og klubbene konsentrere seg om å stå samlet for å bygge opp aktivitet i forbundet så snart dette er mulig.

I tingperioden er det styret som er øverste instans i Norges Rugbyforbund: Så små og store saker som klubber ønsker å spille inn tas svært gjerne i mot og kan sendes til Forbundskontoret: rugby@nif.idrett.no eller direkte til styret:  styret@rugby.no

I mellomtiden oppfordrer vi klubbene til å ta i bruk digitale verktøy som Teams i styrearbeid. Vi håper også at alle medlemmer fortsatt er aktive på egenhånd og gjennom de felles aktivitetene som vi tilbyr via vår Facebookside:

Vi byr på daglige tips og utfordringer som Quiz holder vi 1 gang pr uke.

Nå lansere vi også fellestreninger på Facebook eller Zoom som alle kan ta del i, foreløpig 2 ganger pr uke.

Vi oppfordrer alle klubbene våre til å holde fellestreninger: Ta kontakt dersom vi kan holde 1 av disse live for hele rugby-Norge!

Ellers tar vi svært gjerne i mot råd og tips i forhold til digitale plattformer og digital trening:

-Er dere fornøyde med hvordan vi løser dette pr i dag?

Håper vi sees igjen – snart!!

Rugbyforbundets koronavettregler

Tilbake til Rugby

Helsedirektoratet har den 7.mai åpnet for at trening for grupper opp til 20 personer kan starte opp, så lenge smittvernsreglene følges og avstand på 1 meter opprettholdes.

Det vil alltid være en risiko for smitte og at det kan oppstå smittetilfeller selv om det er utøvd godt smittevern. Smitteforebyggende tiltak gjøres for å redusere risikoen.

Klubben er selv ansvarlig for at drift skjer i samsvar med gjeldende lover og regelverk. Styret er ansvarlig for å sikre en forsvarlig drift som tar hensyn til smittevern, og plassere ansvar for ulike oppgaver i forbindelse med smittevernrådene.

NRF utarbeidet en plan for åpne opp rugby på bakgrunn av mal fra Swiss Rugby Union, med et exit-konsept fra lockdown. Konseptet er designet for å gradvis starte idretten vår igjen, alt mens vi respekterer reglene gitt av Helsedirektoratet og NIF, og samtidig garanterer spillerens velferd og sikkerhet og samtidig maksimerer skadeforebyggende strategier: En idrett kan ikke gjenoppta sin virksomhet at forbundet har laget en plan for oppstart.

Naturligvis vil dette konseptet kontinuerlig tilpasses avhengig av regler og forskrifter gitt av det Helsedirektoratet, NIF og World Rugby. World Rugby utsteder også sportsspesifikke direktiver for en retur til spill, som NRF vil innlemme i sitt tekniske konsept.

Dette konseptet gjelder for voksne spillere så vel som U18 og U16.

Ved aktiviteter for barn og unge, skal det være en voksenperson til stede som kan sørge for at aktiviteten utøves i samsvar med krav og anbefalinger fra offentlige helsemyndigheter og særidrettslige koronavettregler. Det skal utarbeides egne regler for aktiviteter for barn og unge, i denne gruppen er det disse retningslinjene som følges. Disse reglene er tilgjengelig fra mandag 11. mai.[i]

Risikovurdering og hygiene

Gjennom de fem fasene forblir alltid følgende regler på plass:

1. Hygiene: Spillerne må vaske eller desinfisere hendene før og etter hver trenings- eller konkurranse økt, og unngå å berøre ansiktet.
Hoste eller nyse i albuen.
Hver spiller må ta med sin egen vannflaske, merket med navnet sitt. Spillerne oppfordres til å nøye følge Helsedirektoratets regler mot smitte og respektere helse, forebygging og generelle anbefalinger.

2. Selvvurdering: Hver spiller må gjennomføre en selvvurdering før han/hun går på trening eller deltar i konkurranse:

Har jeg ett av følgende symptomer:
symptomer på akutt luftveissykdom (inkludert hoste, sår hals, pustebesvær)
ELLER
Feber over 38 grader
ELLER
plutselig tap av lukt eller smak.
Hvis JA: ikke gå på trening / konkurranse, følg råd fra lokale helsemyndigheter

Hver spiller må informere sin trener hvis svaret på spørsmålet over er JA. Hver klubb har ansvaret for å sikre at denne informasjonen blir gitt av spillerne sine, og at resten av gruppen er tar ansvar hvis en spiller har slike symptomer.

En spiller kan ikke gå på trening hvis han / hun har noen av symptomene ovenfor, eller hvis han / hun eller noen i deres husstand har fått diagnosen COVID-19.

3. Sporing av smitte: Klubben må holde oversikt over fornavn, etternavn, e-postadresse og telefonnummer til hver person som er tilstede på treningsøkten, og på hver konkurranse.

4. Sikkerhet for spillere: som alltid er tilfelle i rugby, må spillersikkerhet forbli i sentrum for hver aktivitet, det være seg i trening eller i konkurranse. Denne regelen får en ekstra spesiell betydning i den nåværende tiden, da skadeforebygging ikke bare tjener til å holde spillere sunne, men også til å unngå overbelastning av vårt helsevesen.

2. Transport til og fra trening

Spillerne oppfordres til å gå eller dra på trening på sykkel. De som bor lenger unna, oppfordres i dagens situasjon til privat transport, for å unngå overfylt kollektivtransport. De som må bruke kollektivtransport, bør prøve å unngå rush trafikk. Om nødvendig må treningstid og varighet tilpasses.

3. Infrastruktur

Alle rugbyklubber er forpliktet til å samarbeide tett med sine lokale myndigheter og kommuner om gjenåpning og bruk av idrettsanleggene, samt om å overholde all hygiene regler som er satt av ledelsen for det spesifikke anlegget/ banen du bruke.


Det antas at i 1. fase vil garderober, dusjer, serveringsfasiliteter eller kiosk som normalt tilbys av idrettsanleggene forblir stengt.
Spillerne må komme på trening i treningsklær, ta med og skifte klær og dusje etter å ha trent hjemme. I tillegg forventes det at alle tar med seg mat og drikke og holder dem adskilt og alltid godt merket med navn.
Ingen organiserte eller spontane sosiale sammenkomster skal holdes, foruten treningsøktene.

Om mulig: dispenser for antibac og engangspapir med avfallsbeholdere skal settes på plass.

4. Organisering av trening og konkurranser

Trygg oppstart for rugbytrening og kamper er utformet i fem faser:

Hver nye fase kan bare nås når Helsedirektoratet har godkjent nytt regelverk. Hver fase er selvfølgelig også avhengig av kommuners individuelle beslutninger om å åpne idrett på nytt og gjennomføre de nye regelsettene: Det anbefales at klubber følger med på lokale tilpasninger i sin kommune.

Fase I

Varighet: Uke 20

Vi anbefaler at klubbene starter trening forsiktig opp og starter i fase 1, dette for å få i gang gode rutiner før klubben starter på Fase 2: Før klubbtreningen starter opp igjen, må hver spiller, i den daglige egenvurderingen, gå gjennom følgende spørsmål:

1. Har jeg for øyeblikket noen av disse symptomene:
symptomer på akutt luftveissykdom (inkludert hoste, sår hals, kortpustethet)
ELLER
Feber over 38 grader
ELLER
plutselig tap av lukt eller smak.

JA -> Ikke start trening, følg instruksjonene Helsedirektoratet.

NEI -> Neste spørsmål

2. Har jeg for øyeblikket COVID-19, eller hadde jeg det de siste 2 månedene, så vidt jeg vet?

JA -> Ikke begynn å trene, spør legen om og når du kan begynne

NEI -> Neste spørsmål

3. Har jeg en historie med hjerteproblemer eller andre helsetilstander?

JA: Ikke begynn å trene, spør legen om og når du kan begynne

NEI: OK, du kan gå på trening med fase I

Regjeringen har fått på plass følgende regler og begrensninger, som gjelder fra 7.mai 2020:

a. Antall personer: Ikke mer enn 20 personer kan samles til trening, men mindre grupper anbefales i starten.

b. Sosial distanse: 1 meter avstand må til enhver tid overholdes mellom spillerne: Aktivitet med fysisk kontakt er ikke tillatt.

c. Deling av ball: Deltakerne skal ikke dele utstyr dersom dette innebærer risiko for smittespredning.

Trening i fase 1:

Treningsøkter for små grupper.

Ingen kontakt, hold en avstand på min 1 meter mellom enkeltpersoner, hold en avstand på 5 meter når du løper bak en annen utøver.

Forsøk å holde treningsgruppene alltid til de samme personene.

Intensiteten og varigheten av treningsøktene må være moderat: Maks 1 time, mindre enn 80% av maks hjertefrekvens.

Spesifikke aktiviteter i fase 1:

Styrke
Eksplosiv trening
Kondisjonstrening
Stretching
Skadeforebyggende trening
Teknisk trening
Trening på individuelle ferdigheter
Taktisk arbeid m.m.
Individuell sparking

Spill som involverer disse ferdighetene, og bruk alltid 1-meters regelen

Ingen passering av ballen fra den ene spilleren til den andre, hver spiller må ha sin egen ball.

Dersom det gis lov til å kaste ball, kan følgende aktiviteter legges til:

Pasninger
Innkast
Spill som involverer disse ferdighetene.

Vær oppmerksom på:

For å unngå oppretting av smitteklynger: Dersom en person i treningsgruppen  får diagnosen COVID-19, må hele treningsgruppen vende tilbake til selvisolasjon med mindre en test kan utelukke at de har fått COVID-19. Isolasjon må holdes i 10 dager. De uten symptomer i 10 dager kan gå tilbake til treningsøktene.

Fase II

Antall personer: Ikke mer enn 20 personer i treningsgruppen

Sosial avstand: Det må fortsatt overholdes 1 meter avstand mellom spillerne.

Deling av ball: Deltakerne skal ikke dele utstyr dersom dette innebærer risiko for smittespredning.

Generellt

Øvelser i større gruppe, (anbefalt 15-20 personer).

Ingen kontakt, hold en avstand på min 1 meter mellom spillerne. Hold en avstand på 5 meter når du løper bak en annen idrettsutøver.

Spesifikke aktiviteter fase II:

Styrke og kondisjon
Passninger, spark og innkast
Baklinje uten forsvar
Angrepslinje
Løpe på linje med 1 meters avstand
Selv om spillet involverer en større gruppe – må 1-meterslinjen for avstand opprettholdes.

Vær oppmerksom på:

For å unngå oppretting av smitteklynger, dersom personer i treningsgruppen får diagnosen COVID-19, må hele treningsgruppen gå tilbake til selvisolasjon med mindre en test kan utelukke at de har fått COVID-19. Isolasjon må holdes i 10 dager. De uten symptomer i 10 dager kan gå tilbake til treningsøktene.

Fase III

Premiss:

Antall personer: 30+

Sosial distansering: Fase III kan lanseres når regler for å holde avstand er lettet av myndighetene og noe kroppskontakt er tillatt, for eksempel i fotball, basketball og håndball.

Generell praksis:
Treningsøkter for hele teamet, lett kontakt

Spesifikke aktiviteter:

  • Styrke og kondisjon
  • Passninger, spark, innkast.
  • Liten eller stor gruppe med lett motstand.
  • Baklinje eller angrepslinje med lett motstand.
    Touch rugby med fullt lag.

Vær oppmerksom på:

For å unngå oppretting av klynger, personer på laget får diagnosen COVID-19, må hele treningsgruppen gå tilbake til selvisolasjon med mindre en test kan utelukke at de har fått COVID-19. Isolasjon må holdes i 10 dager. De uten symptomer i 10 dager kan gå tilbake til treningsøktene.

Fase IV

Premiss:

Sosial distansering: Fase IV kan lanseres når reglene for sosial distansering er lettet av myndighetene og kroppskontakt er tillatt.

Generell praksis:

Treningsøkter for hele teamet, full kontaktforberedelser til konkurranser.

Spesifikke aktiviteter:

Styrke og kondisjon

Pasninger, spark, innkast.

Liten eller stor gruppe med fullt forsvar.

Baklinje eller angrepslinje med fullt forsvar.

Innkast og scrum med motstandere.

Trening med hele lag.

Vær oppmerksom på:

For å unngå oppretting av smitteklynger, dersom personer i laget får diagnosen COVID-19, må hele treningsgruppen gå tilbake til karantene med mindre en test kan utelukke at de har inngått COVID-19. Karantene må holdes i 10 dager.
De uten symptomer i 10 dager kan gå tilbake til treningsøktene.

Fase V

Fase V kan lanseres når reglene for sosial distanse er lettet av myndighetene og kroppskontakt er tillatt.

Generell praksis:

Treningsøkter for hele laget, vennskapskamper, forberedelse til oppstart av mesterskap eller liga.


[i] Inntil reglene foreligger skal reglene i dette dokumentet overholdes.



Avtale mellom NRF og Rugby League Norge

NRF har kommet frem til en avtale med Rugby League Norge: Avtalen innebærer at all nasjonal aktivitet i League er under Norges Rugbyforbund, mens all internasjonal aktivitet i Rugby League er under Rugby League Norge.

-Det er flott at avtalen nå er på plass, jeg ser frem til at vi alle kan samarbeide med å utvikle rugby i Norge, sier President Per Thorkildsen.